Geestelijke gezondheidszorg

Door de (stijgende) wachtlijsten komt de toegang tot ggz steeds meer in gevaar. De gemiddelde wachttijd voor een behandeling is inmiddels gestegen tot 15 weken. Wij zien dat de oplossing deels ligt in betere samenwerking met het sociaal domein. Ook moet de nieuwe bekostiging, het Zorgprestatiemodel, bijdragen aan het verminderen van de wachtlijsten. Tevens is het belangrijk om het gesprek te blijven voren met zorgaanbieders, verzekeraars en patiënten om samen te werken aan passende zorg.

In het kort

  • Door stijgende wachtlijsten komt de ggz in het gedrang.
  • Oplossing hiervoor ligt deels in betere samenwerking met het sociaal domein en deels in het Zorgprestatiemodel als nieuwe bekostiging voor de ggz.
  • Breder maatschappelijk wantrouwen naar de overheid omtrent privacy helpt niet om meer inzicht te krijgen in wat er nodig is voor passende zorg in de ggz.

Samenwerking met sociaal domein

In en rond de ggz spelen op dit moment verschillende issues en ontwikkelingen. Wij zien dat de (stijgende) wachtlijsten op dit moment de grootste maatschappelijke onrust veroorzaken omdat die de toegang tot de ggz direct onder druk zetten. Het personeelstekort, het ziekteverzuim en een hoge instroom van patiënten zijn hier belangrijke onderdelen van. Wordt er geen actie ondernomen? Dan krijgen mensen straks niet of te laat de juiste zorg. Dit kan resulteren in een verdere escalatie van de problematiek en ontwrichting van het eigen leven en de maatschappij als geheel.

Om de wachtlijsten te verkorten, is ons advies om de samenwerking tussen de ggz en het sociaal domein te versterken. Er komen op dit moment nog vaak mensen in de ggz terecht waarvan de hulpvraag ook, of soms zelfs beter, behandeld kan worden buiten de ggz. Denk bijvoorbeeld aan de samenwerking met een gemeente om iemands schulden of eenzaamheid te verminderen. Want als iemand met een hulpvraag in het sociaal domein in plaats van in de ggz geholpen kan worden, biedt dat weer ruimte aan andere mensen met een ggz-hulpvraag. Een belangrijke stap die ook bijdraagt aan integrale en domeinoverstijgende zorg is het advies consultatiefunctie sociaal domein.

- Het aantal patiënten in de ggz is:  • bij de poh-ggz gedaald met 2,1% in 2020 t.o.v. 2019 en daarna gestegen met 5,4% in 2021 t.o.v. 2020 (van 623.215 in 2019 naar 609.900 in 2020 naar 642.700 in 2021) • bij de generalistische ggz gedaald met 2,5% in 2020 t.o.v. 2019 en daarna gedaald met 1,6% in 2021 t.o.v. 2020 (van 247.590 in 2019 naar 241.509 in 2020 naar 237.628 in 2021) • bij de gespecialiseerde ggz gedaald met 1,7% in 2020 t.o.v. 2019 en daarna gedaald met 4,4% in 2021 t.o.v. 2020 (van 548.118 in 2019 naar 538.915 in 2020 naar 515.369 in 2021) • bij de langdurige ggz gedaald met 0,2% in 2020 t.o.v. 2019 en daarna gedaald met 7,7% in 2021 t.o.v. 2020 (van 2.564 in 2019 naar 2.560 in 2020 naar 2.364 in 2021).  - De uitgaven in de ggz zijn:  • bij de poh-ggz gestegen van 206,3 miljoen in 2019 naar 249,6 miljoen in 2020 (dit is een stijging van 21,0%) en daarna gestegen naar 264,9 miljoen in 2021 (dit is een stijging van 6,1%) • bij de generalistische ggz gestegen van 264,0 miljoen in 2019 naar 279,6 miljoen in 2020 (dit is een stijging van 5,9%) en daarna gedaald naar 231,6 miljoen in 2021 (dit is een daling van 17,2%) • bij de gespecialiseerde ggz gestegen van 3.590,0 miljoen in 2019 naar 3.826,8 miljoen in 2020 (dit is een stijging van 6,6%) en daarna gedaald naar 2.491,5 miljoen in 2021 (dit is een daling van 34,9%) • bij de langdurige ggz gedaald van 152,6 miljoen in 2019 naar 151,9 miljoen in 2020 (dit is een daling van 0,4%) en daarna gedaald naar 135,6 miljoen in 2021 (dit is een daling van 10,7%) - Het aantal wachtenden* in de ggz bedroeg op 1-12-2022 83.969 wachtenden.  *De gerapporteerde aantallen zijn de aantallen zoals die door ggz-aanbieders (met meer dan tien zorgverleners) zijn aangeleverd. In 2020 en 2021 is de invloed van de coronapandemie zichtbaar in de cijfers. De stijging/daling is altijd ten opzichte van het jaar ervoor.  BRON: VEKTIS / INFORMATIEKAART WACHTTIJDEN GGZ 2022  In 2020 en 2021 is de invloed van de coronapandemie zichtbaar in de cijfers. De stijging/daling is altijd ten opzichte van het jaar ervoor.
Beeld: ©NZa
Geestelijke gezondheidszorg in cijfers

Meer lezen?

Uitvoeringstoets consultatiefunctie ggz voor het sociaal domein.

Zorgplicht zorgverzekeraars

Wij vinden het belangrijk dat zorgverzekeraars in situaties van krapte alle beschikbare kwalitatieve zorg inkopen en proactief handelen voor al hun verzekerden zodat zij voldoen aan hun zorgplicht. Ook voor de verzekerden die de weg naar zorgbemiddeling minder goed weten te vinden. Samen met het ministerie van VWS en de IGJ geven wij invulling aan het prioriteitsbeleid. Zo houden we zorgcapaciteit beschikbaar voor de mensen die dat het hardst nodig hebben in situaties van acute krapte. Zodat als er op korte termijn een niet-oplosbare krapte heerst de zorgverleners in hun beroepsuitoefening gesteund zijn bij het maken van onvermijdelijke prioriteringskeuzes. En de zorgverzekeraar een acceptabele invulling heeft kunnen geven aan zijn zorgplicht.

Meer lezen?

Position paper – De rol van de NZa bij het terugdringen van de wachttijden in de ggz.

Zorgprestatiemodel

Sinds vorig jaar is er een nieuwe manier van bekostigen binnen de ggz. Dit Zorgprestatiemodel en de daaraan gekoppelde zorgvraagtypering dragen bij aan het verminderen van de wachttijden. Deze nieuwe manier van bekostigen zet namelijk beter in op gepast gebruik van de zorg. De behandeling van bijvoorbeeld patiënten met complexe problemen wordt met dit systeem gestimuleerd waardoor hun wachttijd korter wordt.

Inzicht in de mate van urgentie van zorg is nodig om wachttijden te verminderen.

Meer inzicht in de mate van urgentie van zorg kan een belangrijke rol spelen in het verminderen van wachttijden en wachtlijsten. Daarom hebben wij als NZa samen met veldpartijen de zorgvraagtypering geïntroduceerd, dat we gezamenlijk verbeteren. Hier zien wij echter wel dat het bredere maatschappelijke wantrouwen naar overheidsinstanties ook bij ons een uitwerking heeft. Met name het privacyvraagstuk is een belangrijk thema en onderwerp van discussie. Terwijl het juist belangrijk is dat wij in gesprek blijven met zorgaanbieders, verzekeraars en patiënten (via brancheverenigingen) om samen te werken aan passende zorg voor de mensen die de zorg ook echt nodig hebben. Denk aan mensen met complexe problematiek. Veranderingen binnen de ggz zijn nodig om deze mensen altijd snel te kunnen helpen. De toegankelijkheid van de ggz wordt bovendien vergroot door bijvoorbeeld het aantal consulten in de laagcomplexe ggz duidelijker af te bakenen of door meer in te zetten op een beroepenmix. Om dit soort veranderingen te realiseren, is het belangrijk om het bekostigingsmodel van de ggz te kunnen aanpassen. De discussie over privacy in de zorg is zeker belangrijk maar mag de toegankelijkheid van de ggz niet in de weg staan.

Meer lezen?

Informatiekaart informatiestromen in het zorgprestatiemodel en privacy.

Lees ook