NZa creëert randvoorwaarden

Burgers hebben recht op duidelijkheid over contractafspraken tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Om een weloverwogen keuze te kunnen maken bij het kiezen van een (aanvullende) verzekering is het belangrijk dat zij aan de start van het overstapseizoen weten waar ze aan toe zijn. Als NZa creëren we met bekostiging de randvoorwaarden voor de contractonderhandelingen tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Ons toezicht is gericht op het op signaleren en oplossen van problemen die burgers kunnen hebben op het gebied van toegankelijkheid van zorg en duidelijkheid over de vergoeding ervan.

In het kort:

  • Uit monitoring van de NZa blijkt dat contracten nog te weinig zijn toegespitst op het oplossen van knelpunten voor de (regionale) toegankelijkheid van zorg. Ook is er sprake van een scheve solidariteit: jonge en gezonde mensen kiezen vaker voor goedkope polissen en kwetsbare mensen hebben vaak aanvullende en dure polissen;
  • Als zorgverzekeraars zich niet aan de (transparantie)regels houden, treedt de NZa handhavend op. Dat geldt ook voor zorgaanbieders die volgens de regels hun patiënten moeten informeren in het overstapseizoen. Handhaving door de NZa kan op verschillende manieren. Om de contractering meer te sturen, zijn de transparantieregels in 2022 aangescherpt op het gebied van bijcontractering;
  • Daarom zet de NZa in op het ondersteunen van de totstandkoming van een duurzame samenwerkingsrelatie tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars.
Beeld: ©NZa
Bas Jurling, NZa

“Als marktmeester zien we al een tijd 2 ontwikkelingen in onze monitoring. De eerste is dat de contractering nog weinig is toegespitst op de maatschappelijke doelen die zijn afgesproken in het integraal zorgakkoord en voorheen het hoofdlijnenakkoord”, licht Bas Jurling, unitmanager Toezicht Zorgverzekeraars, toe. “Daarnaast is er sprake van scheefgegroeide solidariteit van de polismarkt. Jonge en gezonde mensen kiezen vaak alleen voor een goedkope basispolis terwijl kwetsbare mensen die zorg nodig hebben vaak kiezen voor een aanvullende, en dus duurdere, polis. We komen steeds verder weg te staan van de beoogde solidariteit dat jong betaalt voor oud en gezond betaalt voor ziek.” Lees ook ons nieuwsbericht: NZa: zorgen over mogelijke tweedeling op de zorgverzekeringsmarkt.

“De contractering is nog te weinig toegespitst op de maatschappelijke doelen die zijn afgesproken in het integraal zorgakkoord en voorheen het hoofdlijnenakkoord”
Bas Jurling, NZa

Onderzoek naar rol verzekeraar bij toegankelijkheid

De scheefheid in de solidariteit zien we ook omdat juist de meest kwetsbare mensen vaker op wachtlijsten staan of geen zorg ontvangen. Regionale verschillen zijn groot: in krimpregio’s bestaat nu al een huisartsentekort. Van zorgverzekeraars verwacht de NZa dat zij inzicht hebben in de zorgvraag en het zorgaanbod in hun kernregio’s en samen met zorgaanbieders en andere regionale partners tot oplossingen voor dergelijke problemen komen. Dat gebeurt nu nog te weinig, blijkt uit het samenvattend rapport Zorgverzekeringswet 2022

Beeld: ©NZa

2022: Een uitzonderlijk jaar

Contractonderhandelingen verlopen vaker moeizaam. Maar 2022 was een uitzonderlijk jaar. “De indexatie voor de zorgkosten kwam in 2022 laat”, deelt Jurling. Op basis van dat indexcijfer wordt bepaald voor welk bedrag de zorgverzekeraars hun zorg inkopen. Niet alleen was de indexatie van de nieuwe tarieven laat, ook hadden we te maken met een coronapandemie, waardoor goed inzicht in de zorgvraag ontbrak, en was er sprake van inflatie. “Die inflatie liep ook na de indexatie nog op; zo stegen de energiekosten explosief. Als gevolg daarvan sloot het indexcijfer, waar zorgverzekeraars hun contracten op baseren, niet meer aan op de gestegen lonen en kosten voor zorgaanbieders. Dat is uitzonderlijk en kunnen we niet oplossen, maar juist dan is het van belang dat zorgverzekeraars en zorgaanbieders contractvoorstellen goed onderbouwen naar elkaar.” 

Beeld: ©NZa
Wessel van Eeuwen

Meldingen rondom transparantie: regels aangescherpt

Bij een verzekeraar die zich niet aan de regels houdt bij de zorginkoop, kan de NZa overgaan tot handhaving. “Als dat nadelig is voor de zorgaanbieder, is dat soms reden om over te gaan tot een boete. Meerdere verzekeraars hebben daar wat dat betreft mee te maken gehad de afgelopen jaren”, vertelt beleidsmedewerker Wessel van Eeuwen, die uitmaakt van het team Detectie, Casuïstiek en Markttoezicht. De meldingen die het meest binnenkomen, zijn van zorgaanbieders die van mening zijn dat de zorgverzekeraar zich niet aan de transparantieregels heeft gehouden. Die regels heeft de NZa in 2022 verder aangescherpt, zoals te lezen is in ons nieuwsbericht. Van Eeuwen: “Daardoor gelden de regels nu ook voor bijcontractering. Voor 1 april moeten zorgverzekeraars aangeven wat hun inkoopbeleid is. Sinds 2022 geldt dat ook voor bijcontractering: de contracten die een verzekeraar later afsluit als blijkt dat een bepaald type zorg niet voldoende is ingekocht.” 

“Als een verzekeraar zich niet aan de regels houdt en dat nadelig is voor de zorgaanbieder, kan dat reden zijn om over te gaan tot een boete”
Wessel van Eeuwen, beleidsmedewerker Detectie, Casuïstiek en Markttoezicht 

Lees onze nieuwsberichten:

  • Opnieuw boete voor zorgverzekeraars vanwege onvoldoende transparantie in zorginkoopproces
  • Nieuwe transparantieregeling moet contracteerproces tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars verder verbeteren

Gedragsnormen om proces te versoepelen

Ook zorgaanbieders hebben regels waar ze zich tijdens het overstapseizoen aan moeten houden. Zo is het aan de zorgaanbieder om patiënten informatie te verstrekken die relevant is voor hen om een weloverwogen keuze te maken. Bijvoorbeeld het informeren van de consument over het aantal benodigde consulten of het al dan niet hebben van een contract met de zorgverzekeraar van de consument. Daarnaast maken zorgaanbieders en zorgverzekeraars onderlinge afspraken over hoe de contractering zou moeten verlopen. Volgens Jurling zijn die afspraken nog te vrijblijvend. “We stellen daarom gedragsnormen op voor zorgverzekeraars en zorgaanbieders. De bestaande bestuurlijke onderlinge afspraken zijn een belangrijk onderdeel van die normen. Als deze normen er zijn, kunnen we mensen ook op aanspreken en waar nodig handhaven.” 

Meer Jaarverslag 2022

1. We kunnen zowel van, als met elkaar leren
2. Samenwerken aan oplossingen voor regionale knelpunten
3. Nieuwe bekostiging draagt bij aan passende zorg in de wijkverpleging
4. Duidelijkheid en toegankelijkheid voor burgers waarborgen door goede contractering