Aanpak van de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg

Al enige tijd is er sprake van lange wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg en dat is onwenselijk voor mensen die deze zorg hard nodig hebben. De oorzaak en de oplossing liggen op meerdere gebieden, die elkaar onderling beïnvloeden. De aanpak van de wachtlijsten in de ggz is dan ook een ingewikkeld probleem.

Een stijgende zorgvraag en capaciteitstekorten verhogen de druk op de wachtlijsten en de toegankelijkheid van de ggz. De samenwerking om deze te verlagen wordt steeds meer gezien en gevoeld en blijft noodzakelijk om de toegankelijkheid te kunnen waarborgen. Zo hebben we het ook afgesproken in het Integraal Zorgakkoord.

Gezamenlijk toezicht IGJ en NZa

Wij houden sinds 2018 samen met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) toezicht op de toegankelijkheid van de ggz. Denk aan gezamenlijke bezoeken van verschillende zorgkantoorregio’s in 2021 en 2022. In 2024 onderzochten we in 4 zorgkantoorregio’s hoe partijen samenwerkten voor mensen met complexe psychische problemen die vastlopen op meerdere levensgebieden. Hiervoor voerden we gesprekken gevoerd met grote en kleine ggz-aanbieders, huisartsen (inclusief POH-ggz), het gemeentelijk sociaal domein, clientorganisaties en verzekeraars. We beoordeelden in iedere regio de rollen, taken en verantwoordelijkheden van de verschillende partijen. Op deze manier bekeken we hoe zij invulling geven aan hun verplichtingen op het gebied van de zorg voor deze mensen met complexe problematiek.

Van iedere regio is een korte rapportage gemaakt met de resultaten van de toezichtbezoeken, waarin ook aanbevelingen worden meegegeven aan de betrokken partijen in de regio. Daarnaast is een factsheet gepubliceerd met het overzicht van het hele in 2024 uitgevoerde toezichtraject.