Toegankelijkheid acute zorg

Om de acute zorg toegankelijk te houden is voldoende zicht nodig op beschikbare plekken voor een goede door- en uitstroom van patiënten. Zorgverzekeraars proberen zicht te houden op de acute zorgvraag en zorgaanbod – bijvoorbeeld via regiobeelden. In de praktijk is dit lastig omdat zij niet altijd over voldoende informatie en data beschikken. Hiervoor is samenwerking in de keten nodig, tussen zorgaanbieders onderling, maar ook in de afspraken tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders over welke data beschikbaar en nodig is.

Een belangrijke les uit de coronacrisis is dat regionale en landelijke monitoring van bijvoorbeeld productie en wachttijden in combinatie met kwalitatieve (klant-)signalen essentieel is voor inzicht in toegankelijkheid. De NZa helpt hieraan mee. Lees voor meer informatie het kwalitatieve onderzoek naar de toegankelijkheid en de zorgplicht van zorgverzekeraars.

Onderzoek naar patiëntstromen op de seh en hap 

Het is druk in de spoedeisende zorg. 1 op de 6 Nederlanders bezoekt volgens Nivel
minstens 1 keer per jaar een huisartsenpost (hap). De spoedeisende hulp (seh) krijgt jaarlijks ongeveer 2,5 miljoen mensen over de vloer. De NZa liet in 2022 een verdiepend onderzoek uitvoeren naar patiëntstromen naar de hap en seh en de stappen die patiënten doorlopen op weg daar naartoe. Hebben ze bijvoorbeeld een poging gedaan de eigen huisarts te raadplegen of een andere zorgverlener en hebben ze online naar informatie gezocht? Het doel is om aan de hand van patiëntervaringen meer inzicht te krijgen in patiëntgroepen van wie voorafgaand aan hun bezoek aan de seh of hap al duidelijk was dat dit niet de beste ingang van zorg is. 

Op basis van het onderzoek heeft de NZa de resultaten en aanbevelingen besproken met de deelnemende seh’s en hap’s om patiënten op een zinvolle en juiste manier te ondersteunen bij het kiezen voor passende zorg. Op die manier voorkomen we onnodige instroom in de acute zorg en verminderen we de druk op de spoedeisende zorg.