Van zorgsturing is allereerst sprake als een zorgaanbieder patiënten informatie geeft over het overstappen naar een andere zorgverzekeraar of zorgverzekering én die informatie richting geeft aan een keuze voor een specifieke zorgverzekeraar of zorgverzekering.
Daarnaast spreken we van zorgsturing wanneer een zorgaanbieder bij doorverwijzing voor vervolgzorg om andere dan medisch inhoudelijke redenen de toegang tot bepaalde zorgaanbieder(s) voor patiënten belemmert of bemoeilijkt.
Sturende informatie geven kan voldoende zijn om te spreken van zorgsturing. Het is hiervoor niet nodig dat de patiënt zijn keuzes hier daadwerkelijk op afstemt. Het handelen van de zorgaanbieder is bepalend.
Het is misleiding wanneer de patiënt onvolledige en eenzijdige informatie krijgt over de toegang en vergoeding van diens zorg, en daardoor geen weloverwogen keuze kan maken. Zowel bij zorgsturing als misleiding overtreedt een zorgaanbieder de regels. Dit is onwenselijk en daarom niet toegestaan. Het beperkt de mogelijkheid voor patiënten om zelf weloverwogen keuzes te maken om zorg te vergelijken en te ontvangen.
Vragen over zorgsturing
Zorgaanbieders mogen patiënten in zijn algemeenheid informatie bieden over het overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Het is goed mogelijk dat de zorgaanbieder bij de informatieverstrekking (die als ondersteuning bedoeld kan zijn) een eigen belang heeft, bijvoorbeeld omdat hij bij een bepaalde zorgverzekeraar wel en bij een andere geen contract heeft. Dit kan als nadelig gevolg hebben, dat de patiënt een keuze maakt voor een zorgverzekeraar, die niet in zijn eigen belang is. Het is daarom belangrijk dat de zorgaanbieder bij een dergelijke informatieverstrekking de patiënt volledig, ondubbelzinnig en juist informeert over de inhoud van verschillende zorgpolissen - om de patiënt in staat te stellen een keuze te maken die in zijn belang is.
Zorgaanbieders moeten patiënten in algemene zin informeren over dat wat van belang is voor een weloverwogen keuze bij het vergelijken en ontvangen van zorg.
Als zorgaanbieders patiënten informatie bieden over de keuze voor een zorgverzekeraar, is het van belang dat deze informatie (zoals over de inhoud van verschillende zorgpolissen) juist en volledig is. Ook moet de zorgaanbieder voorkomen dat de informatie die hij verstrekt de patiënt een onjuist beeld geeft van de keuze voor een zorgverzekering.
In geval van doorverwijzing voor vervolgzorg moet de zorgaanbieder de patiënt zo objectief mogelijk adviseren, en de patiënt daarbij ook wijzen op zijn keuzevrijheid.
Ja, dit bent u zelfs verplicht. Dit is waarover u de patiënt minimaal dient te informeren. Mede aan de hand van uw informatie moet de patiënt een weloverwogen keuze kunnen maken om zorg van een zorgaanbieder te vergelijken en te ontvangen. Zo informeert u uw patiënt of u wel of geen contract heeft met een zorgverzekeraar. Dit informeren moet zo objectief en zakelijk mogelijk gebeuren. Dat geldt ook voor informatie die u geeft over mogelijke consequenties voor de wijze en hoogte van vergoeding van uw dienstverlening. Onze Regeling transparantie zorgaanbieders (TH/NR-035) geeft meer duidelijkheid over welke informatie een zorgaanbieder moet verstrekken en op welk moment.
Zorgaanbieders mogen patiënten in algemene zin informatie bieden over het overstappen naar een andere zorgverzekeraar of zorgverzekering. Zij moeten er dan wel voor zorgen dat zij daarmee geen onjuist beeld geven van de keuze voor een zorgverzekering. Een individuele zorgaanbieder kan geen uitspraken doen over welke zorgpolis/zorgverzekeraar voor de patiënt het best passend is.
Het kan zijn dat een zorgaanbieder bij dergelijke informatieverstrekking – ook als die ondersteunend bedoeld is – tevens een eigen belang heeft, bijvoorbeeld omdat hij door een bepaalde zorgverzekeraar wel en door een andere zorgverzekeraar niet is gecontracteerd. In zo’n geval houdt een sturend advies het gevaar in dat de patiënt een keuze maakt voor een zorgverzekeraar of zorgverzekering die niet in zijn eigen beste belang is.
Daarom is het belangrijk dat een zorgaanbieder ook bij dergelijke informatieverstrekking (over bijvoorbeeld de inhoud van verschillende zorgpolissen) de patiënt volledig, juist en ondubbelzinnig informeert, om hem zo in staat te stellen daarin een weloverwogen keuze te maken die in zijn belang is.
Ja, artikel 4 van de Regeling transparantie zorgaanbieders geeft aan dat de zorgaanbieder de patiënt moet informeren over eventuele eigen betalingen. Het is van belang dat de patiënt volledig geïnformeerd een keuze kan maken die in zijn eigen belang is. Het is uiteindelijk aan de patiënt om dit zelf te beoordelen op basis van al zijn zorgbenodigdheden en -wensen. Zorgaanbieders mogen in het algemeen informeren, maar de patiënt in geen enkel geval ongerust maken of sturen.
Als patiënten inhoudelijke vragen hebben over hun zorgverzekering kunnen ze contact opnemen met hun zorgverzekeraar. Die kan hen vertellen of ze volgend jaar terecht kunnen bij een bepaalde zorgaanbieder. Ook op de websites van zorgverzekeraars is deze informatie te vinden.
Het doel van transparantieregels is dat zorgaanbieders patiënten zodanig informeren over zaken die belangrijk zijn voor het vergelijken en ontvangen van zorg, dat patiënten op grond daarvan daadwerkelijk weloverwogen keuzes kunnen maken.
Ja, de zorgaanbieder mag een informatiebrief ophangen met een totaaloverzicht van met welke verzekeraars wel en met welke verzekeraars (nog) geen contract is gesloten. Dat kan met een totaaloverzicht, of met uitsluitende overzichten:
een overzicht van zorgverzekeraars waarmee een contract is gesloten (mits volledig, zodat daaruit ook duidelijk is dat met alle andere zorgverzekeraars géén contract is);
een overzicht van zorgverzekeraars waarmee geen contract is gesloten (mits volledig, zodat daaruit ook duidelijk is dat met alle overige zorgverzekeraars wél een contract is).
De zorgaanbieder mag op deze wijze algemene informatie over wel/niet gecontracteerde zorgverzekeraars geven. Dit moet correct zijn (inhoud), objectief en zakelijk gebracht worden (qua toon en niet sturend) en mag de patiënt niet misleiden. Bovendien is het uiteraard van groot belang dat deze informatie actueel is.
Als de NZa een melding ontvangt, zullen wij eerst onderzoeken en beoordelen of er daadwerkelijk sprake is van zorgsturing. Blijkt dit het geval, dan zullen wij daar met passende maatregelen tegen optreden. Meer informatie over de mogelijke maatregelen is terug te vinden in de informatiekaart Toezichtmaatregelen en instrumenten.