Waar liggen de verbeterpunten voor zorgverzekeraars?
We zien dat zorgverzekeraars binnen hun invloedssfeer nog meer kunnen doen om de toegang tot geneesmiddelenzorg te verbeteren. Zo zien we dat zorgverzekeraars meer maatregelen kunnen nemen om tekorten tegen te gaan. En dat zij in geval van onvermijdelijke tekorten meer maatregelen kunnen nemen om de gevolgen hiervan zo beperkt mogelijk te houden. Wat kan beter in het kort:
- Het start met een beter inzicht in vraag, aanbod en tekorten. Op basis hiervan kunnen zorgverzekeraars beter sturen. Deze sturing past bij de regierol die zorgverzekeraars hebben in ons zorgstelsel.
- Een belangrijk onderdeel van de regierol is met ketenpartners tot risicobeheersmaatregelen komen waarin voor verschillende scenario’s taken en rollen duidelijk belegd zijn als een specifiek risico zich voordoet. De NZa schrijft niet voor wat er in de dergelijke beheersmaatregelen moeten komen. Dat is aan de zorgverzekeraar zelf.
- Gezien de complexe dynamiek van geneesmiddelenzorg, is samenwerking met ketenpartners van groot belang.
- Zorgverzekeraars moeten periodiek kritisch naar het eigen handelen/beleid kijken en dit waar nodig verbeteren.
- Zorgverzekeraars hebben ook een taak om de zorgkosten te beheersen. Daarom hebben zij altijd de mogelijkheid om goed te onderbouwen waarom zij vanwege betaalbaarheid bepaalde maatregelen niet uitvoeren. Als dit echter leidt tot een overschrijding van toegankelijkheidsnormen, dan verwachten wij dat zij dit onderbouwd melden bij partijen die dit moeten weten.
- Bovenstaande geldt voor al het (inkoop)beleid, dus ook voor preferentiebeleid.
Meer weten? Bekijk onze terugkoppeling aan zorgverzekeraars.