Nee, de NZa heeft geen directe reguleringsrol in de jeugdzorg, zoals zij die wel heeft voor zorg onder de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz).
Sinds de invoering van de Jeugdwet in 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de inkoop, financiering en organisatie van jeugdzorg. Zij onderhandelen zelf met jeugdzorgaanbieders over tarieven en bepalen welke aanbieders zij contracteren. Hierdoor kunnen tarieven per gemeente of regio verschillen. Er zijn geen door de overheid vastgestelde, landelijke standaardtarieven voor jeugdzorg, zoals die wel bestaan voor zorg onder de Zvw en de Wlz.
De NZa krijgt de verantwoordelijkheid om inzicht te geven in de ontwikkeling van de beschikbaarheid van specialistische jeugdzorg, en om risico’s rond die beschikbaarheid vroegtijdig te signaleren. Jeugdhulpaanbieders en Gecertificeerde Instellingen die gecontracteerde of gesubsidieerde specialistische jeugdhulp verlenen zijn wettelijk verplicht om financiële informatie over hun bedrijfsvoering aan te leveren in het vernieuwde Early Warning System (EWS) Jeugdzorg. Zo kan de NZa met vroegsignalering de beschikbaarheid van specialistische jeugdzorg monitoren.
De NZa maakt geen regels en stelt geen tarieven vast. Ook houdt de NZa geen toezicht op gemeenten, dat is en blijft de taak van de gemeenteraden. De verantwoordelijkheid voor de inkoop, het vaststellen van tarieven en het contracteren van aanbieders blijft een verantwoordelijkheid van de gemeenten en regio's.