Waarom hebben wij uw persoonsgegevens nodig?
Wij hebben uw contactgegevens nodig, omdat we in sommige gevallen graag nog contact met u opnemen. Daarnaast wordt uw melding bruikbaarder met ondersteunende documenten, zoals correspondentie, nota of declaratieafschriften. Dit helpt ons bij het onderzoeken van uw melding. Voor alle ondersteunende documenten geldt dat wij geen medische persoonsgegevens en Burgerservicenummer nodig hebben. Let erop dat u deze gegevens uit de documenten haalt.
Moet u toestemming geven voor het verwerken van uw persoonsgegevens?
Nee, wij mogen uw gegevens verwerken op grond van onze wettelijke taken. Wij hebben als taak om een meldpunt te hebben, deze meldingen te onderzoeken en naar aanleiding van meldingen eventueel handhavend op te treden. Door de wetgever is bepaald dat we hierbij persoonsgegevens mogen verwerken. Meer informatie over onze wettelijke taken vindt u in de Wet Marktordening Gezondheidszorg. Wanneer u niet wilt dat wij uw persoonsgegevens verwerken, kunt u gebruik maken van het meldingsformulier voor anoniem melden.
Delen wij uw persoonsgegevens met andere organisaties?
In een aantal gevallen kunnen wij gegevens verstrekken aan andere organisaties. Soms moeten we dit zelfs. Afhankelijk van het onderwerp waarover u meldt kan dit zijn Zorginstituut Nederland, de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid, FIOD en Autoriteit Consument en Markt. We wisselen alleen gegevens uit met organisaties waarvan in wetten en regels staat dat dit mag. Wij delen uw gegevens nooit met de organisatie waarover u meldt.
Hoelang bewaren wij uw gegevens?
Wij bewaren uw melding en de bijbehorende (persoons)gegevens tien jaar. Daarna vernietigen wij de melding.
Wat zijn uw rechten?
Meer informatie over uw rechten vindt u op de pagina 'Privacy' (link opent in nieuw tabblad).