Veelgestelde vragen

Voor aanbieders van wijkverpleging hebben we de belangrijkste aanvullende informatie verzameld in onderstaande onderwerpen. Hier vindt u veelgestelde vragen, factsheets en andere informatie die u nodig heeft om uw werk goed te kunnen doen.

Veelgestelde vragen over de wijkverpleging

Welke regelgeving geldt voor 2019?

Welke wijzigingen zijn er in de regelgeving voor 2019?

Wat is volgens onze regelgeving directe tijd en wat niet?

Mag een zorgaanbieder reistijd declareren als directe tijd?

Hoe kan ik thuiszorgtechnologie declareren en wat is het tarief?

Mag wijkverpleging door twee verschillende zorgaanbieders worden uitgevoerd en gedeclareerd?

Wilt u een melding doen?

Heeft u een vermoeden van fraude? Denkt u dat de zorgverzekeraar niet vergoedt waar uw patiënt recht op heeft? Of vermoedt u dat de marktwerking wordt verstoord? Dat en meer kunt u via ons digitale meldingsformulier bij ons melden. Wij nemen vervolgens binnen 5 werkdagen contact met u op. Liever telefonisch een melding doen? Neem dan contact met ons op.

Meer informatie over de wijkverpleging?

De NZa beschrijft prestaties en tarieven voor wijkverpleging. We kunnen ons voorstellen dat u misschien meer vragen heeft hierover, waar wij niet direct een antwoord voor u op hebben. Onderstaand een wegwijzer naar websites van andere organisaties die meer informatie voor u hebben over wijkverpleging:

  • In het 'Zvw-kompas' van Zorginstituut Nederland staat beschreven welke wijkverpleging onder de aanspraak van de basisverzekering valt;
  • Beroepsvereniging V&V;
  • Branchevereniging Actiz;
  • Er kunnen aanvullende voorwaarden worden gesteld door de zorgverzekeraars voor de zorg geleverd en gedeclareerd mag worden. Bijvoorbeeld machtigingsvereisten voor de start van een behandeling. U kunt contact opnemen met de betreffende verzekeraar.

Komt u er niet uit?

Komt u er met de uitleg hierboven niet uit? En heeft u een vraag die u met iemand wil bespreken? Neem dan contact op met ons Informatie- en Contactcentrum. We zijn op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 088 - 770 8 770 (lokaal tarief) of via info@nza.nl.