Print

NZa verbetert inzicht in wachttijden ggz en msz

06-10-2017

Het is belangrijk dat burgers en zorgverzekeraars inzicht hebben in de actuele wachttijden in de zorg. Zo weten zij hoe lang het duurt voordat zij bij een bepaalde ggz-aanbieder of bij een bepaald ziekenhuis terecht kunnen. De Nederlandse Zorgautoriteit onderneemt verschillende acties om dit inzicht te vergroten.

Alleen als er meer inzicht is in de wachttijden kunnen te lange wachtlijsten worden aangepakt. In juli 2017 maakten ggz-aanbieders en zorgverzekeraars samen afspraken om de wachtlijsten gezamenlijk aan te pakken. De NZa monitort die afspraken.

Inzicht in ggz-wachttijden
De NZa verplicht ggz-aanbieders om vanaf 2018 elke maand hun wachttijdgegevens aan te leveren aan Vektis. Deze verplichting sluit aan bij het breed gedragen initiatief van de koepel van cliënten- en familieorganisaties in de ggz, ggz-aanbieders en zorgverzekeraars voor een nieuwe keuzewebsite voor patiënten in de ggz. Daar kunnen patiënten vanaf volgend jaar informatie vinden over ggz-aanbieders, zodat zij bewust een keuze kunnen maken. Wachttijden vormen een belangrijk onderdeel van die informatie.

Vektis business intelligence centrum voor de zorg, gaat de wachttijdgegevens verzamelen. De NZa krijgt de aangeleverde gegevens van Vektis. Op die manier is er een uniform, actueel en vergelijkbaar overzicht van de wachttijden in de ggz en hoeven aanbieders deze maar één keer aan te leveren. Er is bij Vektis dan één bronbestand van wachttijden waar andere partijen, zoals patiënten- en brancheorganisaties, uit kunnen putten.

Aanbieders in de ggz moeten nu al op hun website vermelden hoe lang het duurt voordat een patiënt voor een eerste intake bij een therapeut terecht kan (de aanmeldwachttijd) en hoe lang het duurt voordat de behandeling begint (de behandelwachttijd). Patiënten die langer moeten wachten dan de afgesproken normtijd (de Treeknorm) kunnen hun zorgverzekeraar om bemiddeling vragen naar een aanbieder die eerder plaats heeft.

Inzicht in wachttijden medisch-specialistische zorg
Ook in de ziekenhuiszorg zijn de wachttijden te lang, zo constateerde de NZa in haar actieplan wachttijden in de zorg in mei. De NZa gaat daarom controleren of de wachttijdgegevens op de websites van ziekenhuizen en klinieken kloppen en actueel zijn. De NZa verplicht zorgaanbieders van medisch-specialistische zorg om patiënten actief (mondeling) te informeren als de wachttijd voor polikliniek, diagnostiek of behandeling de Treeknorm overschrijdt.

Daarnaast moeten ziekenhuizen en klinieken patiënten informeren over de mogelijkheid van wachtlijstbemiddeling door de zorgverzekeraar. Deze informatie moet bij de wachttijdinformatie op de website gepubliceerd worden. Patiënten die sneller geholpen willen worden, kunnen dan contact opnemen met hun zorgverzekeraar zodat die hen kan bemiddelen naar een zorgaanbieder waar de patiënt sneller terecht kan.


De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) beschermt de belangen van de samenleving als het gaat om betaalbare, toegankelijke en goede gezondheidszorg.

Zie verder