Print

Plan van aanpak tegen te lange wachttijden ziekenhuis

05-07-2017

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) presenteert een plan om de te lange wachttijden in ziekenhuizen aan te pakken. Ons plan vraagt om actie van alle betrokken partijen. Naast ziekenhuizen en zorgverzekeraars kunnen de overheid en burgers ook een bijdrage leveren aan het terugdringen van de wachttijden. De NZa gaat de samenwerking ondersteunen.

Uit eerder onderzoek blijkt dat bij 8 specialismen de wachttijden langer zijn dan de treeknormen. De overschrijding van de normen wordt veroorzaakt door verschillende factoren. Zo zien we te weinig samenwerking tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars om mensen te bemiddelen naar een ander ziekenhuis. Ook de schotten in de bekostiging en de drukte op de spoedeisende hulp spelen een rol. In de krimpregio's is sprake van krapte op de arbeidsmarkt. Bovendien is de registratie van wachttijden niet altijd juist en volledig.

De verschillende oorzaken vragen om een integrale aanpak. Het is cruciaal dat patiënten weten waar zij recht op hebben en wat hun mogelijkheden zijn. De informatievoorziening aan patiënten moet verbeteren. Ziekenhuizen en zorgverzekeraars moeten patiënten en verzekerden actief bemiddelen naar een ander ziekenhuis als de wachttijden te lang zijn. En mensen moeten actief worden geïnformeerd over hun rechten. De NZa roept mensen op zich te melden wanneer zij ondanks bemiddeling toch te lang moeten wachten.

De registratie van wachttijden moet verbeteren. Ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra zijn verplicht hun wachttijden te publiceren. De NZa gaat hier strenger op toezien. In overleg met de ziekenhuizen en zorgverzekeraars bekijkt de NZa de mogelijkheden om op één plek  wachttijden te registreren (NZa).

Hiernaast vraagt de NZa zorgverzekeraars en ziekenhuizen afspraken te maken over een gezamenlijke aanpak van de wachttijden. Nu verwijzen ziekenhuizen en verzekeraars nog te vaak naar elkaar in plaats dat zij de te lange wachttijden gezamenlijk aanpakken. In het belang van de patiënt is het zaak dat zij samenwerken. De NZa gaat hierover het gesprek aan met ziekenhuizen en verzekeraars.

De NZa ziet een deel van de oplossing in het doorverwijzen van patiënten naar zelfstandige behandelcentra of de huisarts en andere eerstelijnszorg. Initiatieven voor deze verwijzing komen niet altijd van de grond en daarom zal de NZa dit gaan ondersteunen. Wanneer er sprake is van belemmering door de bekostiging dan roept de NZa op dit te melden.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) beschermt de belangen van de samenleving als het gaat om betaalbare, toegankelijke en goede gezondheidszorg.

Zie verder