Print

NZa tevreden over zorgverzekeraars in 2016

04-09-2017

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft gekeken hoe zorgverzekeraars hun werk hebben gedaan in 2016. Zo accepteren zorgverzekeraars iedereen – jong, oud, ziek of gezond – die zich aanmeldt voor een zorgverzekering. Burgers kunnen hierdoor de zorg krijgen die ze nodig hebben. Ook controleren zorgverzekeraars steeds beter of de rekening die de arts of behandelaar opstuurt wel klopt. Burgers betalen hierdoor niet meer dan nodig. De NZa is tevreden met deze resultaten. Het bevestigt dat zorgverzekeraars bijdragen aan het vertrouwen in ons zorgstelsel.

Afgelopen jaar hebben zorgverzekeraars laten zien dat zij hun wettelijke taken en maatschappelijke rol goed invullen. Naast dat zorgverzekeraars iedereen accepteren voor een zorgverzekering en opgestuurde rekeningen beter controleren, hebben ze ook al jaren hun geldzaken voor de zogenoemde risicoverevening op orde. De risicoverevening regelt dat verzekeraars meer geld krijgen als hun verzekerdenpopulatie meer zorgkosten maakt. Hierdoor betalen zieke én gezonde verzekerden allemaal dezelfde prijs (premie) voor dezelfde polis.

Zorgverzekeraars kunnen het in de toekomst mogelijk lastiger krijgen. Bijvoorbeeld doordat er meer zorgverzekeraars op de markt komen, of door de hoge Europese kapitaaleisen waardoor verzekeraars veel eigen geld moeten hebben. Een gevolg zou kunnen zijn dat verzekeraars verzekerden proberen te krijgen die waarschijnlijk geen of weinig zorg nodig hebben en dus goedkoper zijn. Dit is niet de bedoeling. Daarom heeft de NZa de minister van VWS geadviseerd om het systeem voor risicoverevening nog verder te verbeteren.

Ondanks de moeite die zorgverzekeraars doen, ziet de NZa ook mogelijkheden voor verbetering. Zorgverzekeraars kunnen bijvoorbeeld actiever te werk gaan bij moeilijke zorgvragen en wachttijdproblematiek. Verzekerden krijgen op deze manier (op tijd) de zorg die ze nodig hebben. Daarnaast verwachten we dat zorgverzekeraars hun verzekerden informatie geven die in alle gevallen klopt. Als verzekerden bellen, maar ook op de website. Daarnaast moet informatie op de website goed te vinden zijn. De NZa blijft hier in 2017 op letten.

De NZa houdt ook volgend jaar weer goed in de gaten of zorgverzekeraars iedereen accepteren voor een zorgverzekering. Of verzekerden voor dezelfde polis ook dezelfde premie betalen. En of verzekerden op tijd de zorg krijgen die ze nodig hebben. Ook werkt de NZa aan het openbaar maken van de zorgkosten tot aan het hoogste vrijwillig eigen risico. De NZa organiseert onder andere voor deze onderwerpen bijeenkomsten met zorgverzekeraars, zorgaanbieders en patiëntenorganisaties. Als er problemen zijn, kunnen verzekeraars, aanbieders en patiëntenorganisaties die hier aankaarten. Samen zoeken we dan naar een oplossing.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) beschermt de belangen van de samenleving als het gaat om betaalbare, toegankelijke en goede gezondheidszorg.

Zie verder