Print

Meldpunt

Twijfelt u of de rekening van uw zorgaanbieder wel klopt? Denkt u dat uw zorgverzekeraar niet vergoedt waar u recht op heeft? Of vermoedt u als aanbieder of verzekeraar dat de marktwerking wordt verstoord? Dat en meer kunt u bij ons melden. Zo helpt u de zorg in Nederland toegankelijk en betaalbaar houden.  

Hoe u kunt melden bij de NZa

Wilt u uw melding schriftelijk doen? Vul dan in drie stappen ons digitale meldingsformulier in door te klikken op onderstaande button. Uw melding telefonisch doen? Neem dan contact op met onze Informatielijn op 088 - 770 8 770 (lokaal tarief).

knop-meldingsformulier

Wat doen wij met uw melding?

Wanneer u een melding doet, kunt u het volgende van ons verwachten:

  1. We bespreken de melding met u
    Binnen vijf werkdagen neemt een medewerker van de NZa contact met u op over uw melding, om bijvoorbeeld te bekijken of aanvullende informatie nodig is.

  2. We bekijken of iemand de regels overtreedt
    Onze toezichthouders beoordelen uw melding: is het een overtreding van de regels? Zien we dit probleem vaker? Hoe ernstig is het? Na deze eerste beoordeling gaat uw melding naar een van onze toezichtteams.

  3. Wanneer nodig, grijpen we in
    Waar we kunnen, komen we snel in actie. Bijvoorbeeld door opheldering te vragen bij uw zorgaanbieder. Of door uw zorgverzekeraar te vragen zijn website aan te passen. Soms duurt het langer voor we iets met uw melding kunnen doen. Sommige onderzoeken kosten nu eenmaal meer tijd. Waar mogelijk vertellen we u wat we met uw melding hebben gedaan nadat we actie hebben ondernomen.

Uitgave Uw melding, ons toezicht

U kunt in de uitgave Uw melding, ons toezicht lezen welkUw melding, ons toezichte meldingen per kwartaal zijn gedaan en welke acties wij hebben uitgevoerd.





Video: meer over het meldpunt