Print

Meldpunt

Twijfelt u of de rekening van uw zorgaanbieder wel klopt? Denkt u dat uw zorgverzekeraar niet vergoedt waar u recht op heeft? Of vermoedt u als aanbieder of verzekeraar dat de marktwerking wordt verstoord? Dat en meer kunt u bij ons melden. Zo helpt u de zorg in Nederland toegankelijk en betaalbaar houden.  

Hoe u kunt melden bij de NZa

Wilt u uw melding schriftelijk doen? Vul dan in drie stappen ons digitale meldingsformulier in door te klikken op onderstaande button. Uw melding telefonisch doen? Neem dan contact op met ons Informatie- en Contactcentrum op 088 - 770 8 770 (lokaal tarief).

knop-meldingsformulier

Uitgave Uw melding, ons toezicht

Uw melding en vraag in beeld is een overzicht waarin u ieder kwartaal de vragen en meldingen vindt die de NZa heeft gekregen. Ook leest u wat wij met uw vragen en meldingen doen. 

Uw melding kwartaal 2 2017













Wat doen wij met uw melding?

Wanneer u een melding doet, kunt u het volgende van ons verwachten:

  1. We bespreken de melding met u
    Binnen vijf werkdagen neemt een medewerker van de NZa contact met u op. De medewerker spreekt de melding met u door. Soms hebben we meer informatie van u nodig, zoals een rekening. De medewerker vertelt u hoe u deze informatie kunt opsturen.
  2. We bekijken of iemand de regels overtreedt
    Wanneer we uw melding ontvangen, gaan we na of er een probleem is. Zo ja, dan onderzoeken we of het probleem vaker voorkomt, de regels worden overtreden en hoe ernstig het is. Dan bekijken we hoe we het probleem kunnen oplossen. Als blijkt dat u het probleem niet zelf kunt oplossen, gaan wij voor u aan de slag.
  3. Wanneer nodig, grijpen we in
    Waar we kunnen, komen we snel in actie. Bijvoorbeeld door uitleg te vragen bij uw zorgaanbieder. Of door uw zorgverzekeraar te vragen zijn website aan te passen. Soms duurt het langer voor we iets met uw melding kunnen doen. Sommige onderzoeken kosten nu eenmaal meer tijd. Waar kan, vertellen we u wat we met uw melding hebben gedaan nadat we actie hebben ondernomen.
  4. Blijft u liever onbekend?
    U kunt ook anoniem melden bij ons. Dit kan op telefoonnummer 088 - 770 8 770. Een medewerker vertelt u dan wat de mogelijkheden zijn. U kunt ook anoniem melden via het meldingsformulier op onze website. Als u hiervoor kiest, kunnen wij helaas geen contact met u opnemen.

Contacttevredenheidsonderzoek

Wij willen onze service continu verbeteren. Als u contact heeft gehad met ons Informatie- en Contactcentrum of ons Meldpunt ontvangt u daarom mogelijk een e-mail waarin wij u uitnodigen om deel te nemen aan een anoniem contacttevredenheidsonderzoek. Dankzij uw evaluatie weten onze medewerkers welke verbeteringen zij kunnen doorvoeren. Onderzoeksbureau Motivaction voert dit onderzoek voor ons uit. Motivaction houdt zich daarbij strikt aan de Wet bescherming persoonsgegevens. Het onderzoeksbureau weet uiteraard niet waarover u een vraag heeft gesteld of een melding heeft gedaan. De antwoorden en opmerkingen die u in het contacttevredenheidsonderzoek geeft blijven anoniem en worden nooit op persoonsniveau doorgegeven.

Video: meer over het meldpunt

Melden door professionals in de zorg

Ook zorgprofessionals zoals artsen, verplegers en medewerkers van zorgverzekeraars kunnen melden bij de NZa. Bijvoorbeeld over onjuist registeren en in rekening brengen van zorg.

Zie verder