Handige informatie voor patiënt en verzekerde

Voor onderstaande onderwerpen hebben we de belangrijkste informatie verzameld. Bekijk hieronder de informatiekaarten en veelgestelde vragen.

Wat staat er op mijn rekening?

Zorgrekeningen zijn niet altijd even duidelijk. Soms ontbreekt informatie. Of de rekening is ingewikkeld. Bekijk onderstaande informatiekaarten voor extra uitleg.

De ziekenhuisrekening

Rekening geestelijke gezondheidszorg (ggz)

Kosten voor een rijbewijskeuring

De rekening van de tandarts, mondhygiënist of orthodontist

Apotheekzorg: kosten voor terhandstelling en het begeleidingsgesprek

De rekening van de huisarts

De rekening van de fysiotherapeut of oefentherapeut
 

Wie moet mij informeren over mijn behandeling of vergoeding?

Zorgaanbieders en zorgverzekeraars moeten u vertellen welke kosten u kunt verwachten.

Wat moet uw zorgaanbieder u vertellen?

Wat moet uw zorgverzekeraar u vertellen?

Hoe weet ik welke zorg vergoed wordt?

Lees de informatiekaart 'Mijn zorgkosten, wie moet mij vooraf welke informatie geven?'

Ook vindt u meer informatie in onze beleidregels;

Regeling transparantie zorgaanbieder

Regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten

Wat houdt zorgplicht in?

Als u ziek bent moet u kunnen rekenen op kwalitatief goede en betaalbare zorg. Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht. Onderstaande video legt uit wat zorgplicht is, wat de rol van uw zorgverzekeraar is en de rol van de NZa.

Lang wachten op zorg? Dit kan jouw zorgverzekeraar voor jou betekenen

(Een animatie. Er schuiven stoelen in beeld. Op één stoel zit een meisje.)

OPGEWEKTE MUZIEK

VOICE-OVER: Of je nu jong bent, oud, rijk of arm: Als je zorg nodig hebt, moet je op tijd goede en betaalbare zorg kunnen krijgen. Daarvoor heb je een zorgverzekering. 

(Beeldtitel: Zorgverzekeraar)

VOICE-OVER: Jouw verzekeraar moet zorgen dat deze zorg ook echt beschikbaar is en deze deels of helemaal vergoeden. Dat noemen we zorgplicht. 

(Beeldtitel: Zorgplicht)

VOICE-OVER: Maar deze zorgplicht gaat verder dan dat.

(Een man met een rode baard en een pleister op zijn oog staat voor een ziekenhuis.)

VOICE-OVER: Zo kan jouw zorgverzekeraar helpen bij het vinden van een andere zorgaanbieder als je lang moet wachten op een afspraak. Dat noemen we bemiddelen.

(De man staat naast een verpleegkundige voor een ander ziekenhuis.)

Dus kun je bijvoorbeeld pas na 10 weken terecht bij een arts, behandelaar of een verpleeghuis? Neem dan contact op met je zorgverzekeraar of je zorgkantoor. Zij kunnen en willen je namelijk graag helpen om een andere zorgaanbieder te vinden waar je al eerder heen kunt.

Het kan voorkomen dat jouw zorgverzekeraar of zorgkantoor je niet kan helpen. Omdat er bijvoorbeeld overal lange wachttijden zijn voor jouw behandeling. In dat geval horen we graag van je. Jouw melding helpt ons beter toezicht te houden op tijdige zorg. 

Want iedere inwoner van Nederland verdient goede, betaalbare en toegankelijke zorg. En daar zetten wij ons samen voor in. Nu en in de toekomst. Meer weten? Bezoek onze website.

(Een getekende skyline met daarboven het logo van de Nederlandse Zorgautoriteit. Beeldtitel: www.nza.nl)

Meer weten?

Heeft u vragen over tarieven, rekeningen en informatieverstrekking? Via 088 - 770 8 770 (lokaal tarief) kunt u op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur contact opnemen met ons Informatie- en Contactcentrum. We zijn ook per e-mail bereikbaar: info@nza.nl.