Informatie voor patiënt en verzekerde

Voor onderstaande onderwerpen hebben we de belangrijkste informatie verzameld. Bekijk per onderwerp ook factsheets en veelgestelde vragen.

Meldpunt

Twijfelt u of de rekening van uw zorgaanbieder wel klopt? Denkt u dat uw zorgverzekeraar niet vergoedt waar u recht op heeft? Dat en meer kunt u bij ons melden. Wij nemen vervolgens binnen 5 werkdagen contact met u op.

Hoe u kunt melden bij de NZa

Wilt u uw melding schriftelijk doen? Vul dan in 3 stappen ons digitale meldingsformulier in.

Uw melding telefonisch doen? Via 088 - 770 8 770 (lokaal tarief) kunt u op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur contact opnemen met ons Informatie- en Contactcentrum. 

We zijn ook per e-mail bereikbaar: info@nza.nl.

Wij bemiddelen niet in conflicten tussen patiënten en zorgaanbieders over facturen. Wij mengen ons ook niet in individuele geschillen tussen een verzekerde en een zorgverzekeraar/zorgkantoor. Voor meer informatie over meldingen kunt u terecht op onze meldpunt pagina.

Komt u er niet uit?

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Wij beantwoorden graag uw vragen over de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg).

Denkt u hierbij aan de volgende onderwerpen:

  • tarieven en rekeningen van zorgaanbieders (zoals huisartsen, tandartsen en ziekenhuizen);
  • onze beleidsregels;
  • de rechtmatigheid van declaraties en polisvoorwaarden;
  • de acceptatieplicht door zorgverzekeraars.