Uitvoeringsorganisatie CAK nog niet op orde

Sinds 2019 zet het CAK stappen in het verbeteren van de interne organisatie. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) concludeert in haar toezichtsrapportage over het jaar 2020 dat het CAK hierin nog te weinig vooruitgang heeft geboekt. Op onderdelen is zelfs sprake van achteruitgang. Hierdoor staat de dienstverlening aan burgers onder druk. Ook kampt het CAK nog te veel met incidenten en (nieuwe) issuedossiers. Het is belangrijk dat het CAK voortuitgang blijft boeken met het – structureel – oplossen van deze verbeterpunten.

©SSK

Het CAK stelt onder meer de eigen bijdragen vast die mensen moeten betalen voor hun zorg vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Ook treft het CAK regelingen voor mensen die anders buiten het Nederlandse zorgstelsel vallen, zoals mensen die geen zorgverzekering hebben of geen zorgpremie betalen. Het CAK betaalt daarnaast namens de zorgkantoren de zorgaanbieders die langdurige zorg geleverd hebben. De NZa houdt toezicht op de uitvoering van deze taken door het CAK. We kijken daarbij vooral of het CAK maatwerk levert om cliënten te helpen, ook als cliënten betalingsproblemen hebben.

Het CAK is vanaf 2019 bezig met het op orde krijgen van de interne uitvoeringsorganisatie om in 2024 ‘in control’ te kunnen zijn. De afgelopen jaren heeft het CAK een aantal goede stappen gezet om haar wettelijke taken rechtmatig en doelmatig uit te kunnen voeren. De beoogde 'in control' situatie voor 2020 heeft het CAK nog niet bereikt. De voortgang van de verbetering van de interne uitvoeringsorganisatie is gestagneerd, en op onderdelen zelfs achteruitgegaan.

Wij begrijpen dat het opbouwen en veranderen van een organisatie tijd kost, maar wij vinden het van groot belang dat het CAK voortgang blijft boeken. Een belangrijk aandachtspunt is de dienstverlening aan burgers die onder druk staat. Vooral de bereikbaarheid en antwoordsnelheid op vragen is verslechterd. De NZa heeft het initiatief genomen voor het organiseren van een (periodiek) overleg met De Nationale Ombudsman en het CAK over het proces van klachtenafhandeling.

Daarnaast constateren wij dat er nieuwe issues zijn die de uitvoeringsorganisatie van het CAK belasten en gevolgen hebben voor met name de cliënten van het CAK, de fondsen en gemeenten. Zo blijkt uit nadere analyse van het CAK, dat de onrechtmatige uitvoering van de eigen bijdrageregelingen hoger is dan eerder berekend. Wij benadrukken dat de analyse en afwikkeling van deze issues prioriteit moet hebben vanwege de mogelijke financiële impact op zowel cliënten, fondsen als gemeenten, en houden hier actief toezicht op. Het is daarbij van belang dat het CAK cliënten op gelijke wijze behandelt, en een uitleg van de regelgeving hanteert die uitpakt in het voordeel van cliënten.

Wij waarderen dat het CAK zich bewust is van de knelpunten in de uitvoering en zich hier heel transparant over verantwoordt. Het CAK geeft aan dat de verbeterpunten uit onze toezichtsrapportage 2020 zijn opgenomen in haar veranderopgave voor de komende jaren. Wij zullen de inspanningen en voortgang nadrukkelijk blijven monitoren.