Van meer informatie naar bruikbare informatie over zorgverzekering

Zorgverzekeraars hebben verzekerden de afgelopen overstapperiode over het algemeen goed geïnformeerd. Dat schrijft de Nederlandse Zorgautoriteit in een brief aan VWS over de overstapperiode. We hebben in de afgelopen jaren gezien dat door zorgverzekeraars stappen zijn gezet om de informatie over zorgverzekeringen te verbeteren. Wel denken we dat zorgverzekeraars nog een volgende stap kunnen maken door informatie op zo'n manier aan te bieden dat mensen daarmee eenvoudiger een keuze kunnen maken voor een geschikte polis. We herzien de komende tijd daarom onze Regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten, om deze meer aan te laten sluiten bij de behoeften en vaardigheden van patiënten en verzekerden.

©isk

Het doel van informatieverstrekking is mensen in staat te stellen om de voor hen best passende zorgkeuze te maken. Lange tijd was het beleid erop gericht om zoveel mogelijk informatie te geven over zorg en de zorgverzekering. Maar in de praktijk helpt deze informatie mensen niet altijd bij het maken van een goede keuze. Bijvoorbeeld omdat de informatie op het verkeerde moment, op de verkeerde manier of via het verkeerde communicatiekanaal wordt aangeboden. Soms sluit de aangeboden informatie ook niet aan bij de kennis en vaardigheden van de patiënt of verzekerde. Bovendien zorgde de nadruk op ‘meer informatie’ voor veel administratieve lasten voor zorgverzekeraars, zorgkantoren en zorgaanbieders.

Op een aantal onderwerpenschoten sommige zorgverzekeraars tijdens de overstapperiode  tekort. Zo typeerde een zorgverzekeraar een polis ten onrechte als restitutiepolis. Ook was de informatie over omzetplafonds bij één zorgverzekeraar onvolledig. Daarnaast zagen we dat de drie zorgverzekeraars de premie kort na de deadline van 12 november 2020  bekend maakten en per 1 januari 2021 hebben laten ingaan. Op dit moment kunnen we dat niet effectief aanpakken. Daarom pleiten we voor een uitbreiding van onze handhavingsbevoegdheden op dit onderwerp. Ook zien we dat het aantal polissen waaruit mensen kunnen kiezen met twee is toegenomen. Dit vinden wij geen goede ontwikkeling, omdat dat in principe niet bijdraagt aan de overzichtelijkheid van het polisaanbod.