NZa: patiënt moet niet belemmerd worden bij keuze voor digitale apotheek

De Nederlandse Zorgautoriteit vindt het belangrijk dat patiënten voor hun medicatie ook gebruik kunnen maken van een digitale apotheek. De NZa heeft meerdere signalen ontvangen dat huisartsen hier niet aan willen meewerken en bijvoorbeeld recepten niet digitaal willen doorsturen naar een internetapotheek.

©iStock

Juist nu, in tijden van corona, is het belangrijk dat patiënten van digitale zorg gebruik kunnen maken, ook in de apotheekzorg. Als NZa stimuleren we de inzet van digitale zorg als dat kan. We zien dat ook fysieke apotheken in deze tijden steeds meer digitale zorg leveren en geneesmiddelen bijvoorbeeld thuisbezorgen. Als mensen gebruik willen maken van een digitale apotheek, moeten ze daarin niet gehinderd worden.

Uit onze signalen lijkt het erop dat de huisartsen waarover we meldingen ontvangen, niet de voorkeur geven aan een digitale apotheek en dat zij als de patiënt dit vraagt geen recepten doorsturen naar een digitale apotheek. We zullen daarom binnenkort contact met hen opnemen om te vragen wat hen belemmert.

Digitale apotheken moeten net als andere apotheken voldoen aan de landelijke normen voor farmaceutische zorg en zijn in staat om kwalitatief goede farmaceutische zorg te leveren. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd houdt toezicht op zowel de apotheken als op hun websites.

De NZa vindt het belangrijk dat huisartsen de keuzevrijheid van patiënten respecteren. Dit staat in onze transparantieregeling zorgaanbieders. Huisartsen mogen de patiënt objectief informeren over de voor- en nadelen digitale apotheekzorg ter ondersteuning van het maken van een keuze. Maar de keuze voor de apotheek is uiteindelijk aan de patiënt. In het besluit Prinsenbeek heeft de NZa eerder aangegeven dat een huisarts niet mag discrimineren bij het doorverwijzen. Patiënten die problemen ervaren met het verkrijgen van medicatie via de digitale apotheek kunnen zich melden bij de NZa.