NZa werkt met brancheorganisaties aan beter informatieaanbod voor mondzorgpatiënten

Patiënten in de mondzorg weten niet altijd welke partij hen van welke informatie kan voorzien. Zij hebben vertrouwen in hun tandarts, orthodontist of mondhygiënist en zijn voor het overgrote deel tevreden over hun behandeling, maar niet altijd goed geïnformeerd over behandelopties en kosten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), in nauwe samenwerking met branchepartijen in de mondzorg, Zorgverzekeraars Nederland en patiëntenorganisaties. Om patiënten goed in stelling te brengen, werken zij samen aan betere informatie voor patiënten.

Nieuws informatiebehoefte
©ssk

Aanleiding voor het NZa-onderzoek was de uitkomst van een panelonderzoek van de Consumentenbond uit april 2019. Een derde van de deelnemers gaf aan geen prijsopgave te hebben ontvangen, voorafgaand aan een mondzorgbehandeling die duurder is dan 250 euro. De NZa stelt dit wel verplicht. De afgelopen jaren zijn er door verschillende partijen inspanningen verricht om hierin verbeteringen door te voeren. Daarnaast zijn mondzorgpatiënten zeer tevreden over hun tandarts, orthodontist of mondhygiënist. Dit alles wierp de vraag op in hoeverre de huidige offerteverplichting en informatieverstrekking in brede zin überhaupt tegemoet komen aan de wensen van patiënten. Daarom onderzocht onderzoeksbureau Motivaction, in opdracht van de NZa, welke informatie patiënten in de mondzorg belangrijk vinden. Het onderzoek sluit ook aan bij de ‘7 ambities’ die partijen met elkaar hebben afgesproken. Een daarvan is het verbeteren van informatie en transparantie voor patiënten. Karina Raaijmakers, directeur Toezicht & Handhaving:

“We vinden het belangrijk dat patiënten niet worden verrast door de kosten van een behandeling bij de tandarts, orthodontist of mondhygiënist. We verwachten dat mondzorgaanbieders en verzekeraars met de uitkomsten van dit onderzoek hun informatieaanbod beter kunnen aansluiten op de behoefte van patiënten. Patiënten kunnen zo beter beslissen over passende zorg en kritisch kijken naar het aanbod en de kosten”.

Constructieve samenwerking

Over de uitkomsten van het onderzoek hebben we nauw overleg gevoerd met branchepartijen in de mondzorg, Zorgverzekeraars Nederland, de Consumentenbond en de Patiëntenfederatie. Samen pakken we twee acties op: het verduidelijken van welke informatie men van behandelaar en verzekeraar kan verwachten en het aanscherpen van de Regeling mondzorg zodat deze door zorgaanbieders eenduidig geïnterpreteerd en toegepast wordt. Bij het aanscherpen van de informatie hebben we specifieke aandacht voor de relatief hoge informatiebehoefte van jongvolwassenen en ouders van jonge kinderen. Bovendien bieden we de informatie aan via bronnen die in het onderzoek positief door patiënten zijn beoordeeld.

Verduidelijking in regelgeving

Partijen hebben ook gesproken over het eventueel loslaten van de grens van 250 euro voor het verstrekken van een verplichte offerte. Uit het onderzoek blijkt echter dat er geen andere eenduidige grens is waar patiënten mee geholpen zouden zijn. Wel zou het leiden tot meer administratieve lasten voor mondzorgaanbieders. Omdat patiënten op verzoek altíjd recht hebben op een offerte, ook bij een lager bedrag, willen mondzorgaanbieders en verzekeraars over dit recht duidelijker communiceren, bijvoorbeeld via posters in de wachtkamer of informatie op de website. Daarnaast werkt de NZa samen met hen uit hoe een offerte eruit moet zien, zodat de patiënt op basis hiervan een weloverwogen keuze kan maken. Deze verduidelijking passen we aan in de Regeling mondzorg. Streven is de regeling begin 2021 in werking te laten treden. Dan zal ook de aangescherpte informatie voor de patiënt beschikbaar zijn.