Informatie beter vindbaar op websites zorgverzekeraars

Mensen kunnen steeds beter informatie vinden op de website van een zorgverzekeraar. Dat blijkt uit een onderzoek naar de vindbaarheid van informatie van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). We zien dat de informatievoorziening is verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Maar er zijn nog wel grote verschillen. Niet alleen tussen verschillende zorgverzekeringsconcerns maar ook binnen een en hetzelfde concern.

Nieuwsbericht controle wachttijden door zorgverzekeraars

Het is heel belangrijk dat mensen informatie over hun zorgverzekering goed kunnen vinden. Dit is nodig om een goede keuze voor een zorgverzekering te kunnen maken. Hiervoor hebben mensen informatie nodig die niet alleen klopt, maar ook helder, vindbaar en begrijpelijk is. Daarnaast moet het ook op het juiste moment worden aangeboden. Daarom doen wij hier onderzoek naar.

Wij hebben de zorgverzekeraars net als vorig jaar gevraagd hun top 25 van meest gezochte onderwerpen aan te leveren. Op basis hiervan hebben wij 5 meest gezochte vragen opgesteld. Een voorbeeld is hoe hoog is het verplicht eigen risico? Een panel van 96 mensen heeft de antwoorden op deze vragen gezocht op de 37 websites van zorgverzekeraars. 

Uit het onderzoek blijkt dat de informatie bij zorgverzekeraar DSW op alle drie zijn websites goed te vinden is. Alle andere zorgverzekeraars hebben een of meerdere websites waar de informatie nog onvoldoende vindbaar is. Wij maken de gegevens van ons onderzoek per website openbaar. In het rapport staan concrete voorstellen per website  om te verbeteren. Zorgverzekeraars kunnen  op deze manier binnen en buiten hun eigen concern optimaal leren. Wij rekenen er op dat zij dat ook zullen doen.

Wij hebben dit najaar de Regeling informatieverstrekking aan consumenten op een aantal punten inhoudelijk gewijzigd. In 2020 gaan wij de regeling informatieverstrekking aan consumenten opnieuw bekijken en als dat nodig is herzien. Dat betekent dat er naast juistheid en aanwezigheid van informatie meer aandacht komt voor de vindbaarheid, vergelijkbaarheid en begrijpelijkheid van informatie. Ook kijken we of de verplichte informatie die zorgverzekeraars van ons op hun websites moeten plaatsen mensen in de praktijk helpt bij het kiezen van hun zorgverzekering.