Zorgplicht na uitstel van betaling

Patiënten van het Slotervaart ziekenhuis en de IJsselmeer ziekenhuizen blijven voorlopig gewoon zorg ontvangen na de aanvraag van surseance van betaling. De Nederlandse Zorgautoriteit onderhoudt nauw contact met de grootste verzekeraar in de regio, Zilveren Kruis over de continuïteit van zorg voor de patiënten. Onzekerheid over de financiële situatie is ingrijpend voor patiënten en personeel van de ziekenhuizen. Om onrust te voorkomen is het essentieel dat patiënten er op kunnen vertrouwen dat ze de zorg krijgen die ze nodig hebben. 

Arts wijst naar informatie op tafel

De NZa houdt de ontwikkelingen rondom het Slotervaart ziekenhuis en de IJsselmeer ziekenhuizen nauwgezet in de gaten. We zien er op toe dat zorgverzekeraars zich aan de zorgplicht houden. Zorgplicht betekent dat zorgverzekeraars voldoende zorg inkopen voor hun verzekerden. Wij beoordelen de stappen  van de zorgverzekeraars om vervangende zorg te regelen voor hun verzekerden en de wijze waarop zij het proces uitvoeren om er zeker van te zijn dat patiënten tijdig de goede zorg krijgen.  

Zilveren Kruis heeft gekeken of er in de regio’s voldoende spoedeisende hulp en acute verloskundige zorg is wanneer blijkt dat de ziekenhuizen moeten sluiten. Maar ook de niet acute zorg moet beschikbaar zijn. Vooralsnog blijkt uit de informatie van de zorgverzekeraar dat patiënten voorlopig de zorg blijven ontvangen. Met vragen kunnen patiënten terecht bij hun zorgverzekeraar. Wij zullen de verzekeraar er op wijzen dat zij hun verzekerden actief moeten informeren. Wij verwachten van hen dat zij de communicatie met hun verzekerden goed inrichten, bijvoorbeeld door het openen van een telefoonlijn. Dit is niet wettelijk verplicht maar we gaan er vanuit dat verzekeraars hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.